Pa & Ma

Pa & Ma

Tuesday, November 24, 2009

RESEPI NASI AIR

Ujan-ujan ni perut asik bergendang bergendut jer.. Teringin pulak nak makan nasi air. Kalu kat kg mmg aku dah g cari kat Kb nasi air nyer, abes ni kat pasir gudang manerlaa nak cari. So utk puaskan hati aku wat sendiri nasi airnyer.. Wahh..sodapnyer nasi air aku..hehehe..masuk bakul angkat sendiri nampak gayanyer..Berselera anak aku adeeb makan nasi air aku..

So kat bawah ni aku sertakan resepi nasi air aku..So kpd saper2 yg teringin nak cuba kat bawah ni resepinyer..

NASI AIR

bahan2...

beras (of course ler..nama pon nasi air)
daging (ikut suka byk maner..)
ikan bilis
daun sup, daun bawang, bawang goreng
cili api
cuka
garam, gula, pak aji
hmmm..tu jer kot..

cara2 buat

utk nasi, masakkan nasi dgn lebihkan air (supaya nasiknyer lembik)
rebus daging sampai empuk.. bila dah empuk, kuarkan daging, airnyer di tambahkan dgn perasa, gula dan garam.. dagingnyer dihiris halus2..
ikan bilis di goreng..
utk air lada, tumbuk cili api sampai lumat then tmbahkan garam sket n masukkan cuka secukup raser..

cara makan..

sendukkan nasi ke dalam mangkuk atau pinggan, letak bilis goreng, daging, bawang goreng, daun sup n air lada..akhir sekali masukkan kuah (banyakkan kuah barulaa mengancam..). opss luper plak jgn luper perahkan asam limau..

utk sedapkan lagi bole masukkan kicap siam @ sos ikan @ sos sotong..
Taraaa..siap..!! yummy2..lazatnyer...aku luper nak amek gambarnyer..ader masa nnt aku upload....SELAMAT MENCUBA..



No comments:

Post a Comment